Vintercykling – så gör du
Vintercykling är inte speciellt krävande, det är inte jobbigare än att promenera på vintern. Men kanske har du funderingar kring hur du ska klä dig och om du köra dubbat eller inte? Och kanske är du osäker på vad som gäller när det kommer till belysning? Här kommer några tips från Cykelfrämjandet.
Hur ska jag klä mig?
Klä dig i sådana kläder du själv trivs i. Du kan klä dig precis som du normalt gör när du ska vara utomhus på vintern. De viktigaste vinterplaggen hittar du i din garderob:
- Jacka
- Skor
- Mössa
- Vantar
- (Överdragsbyxor)
Läs med om kläder och annat som kan vara bra att tänka på för en trygg och bekväm cykling här Länk till annan webbplats..
Funkar min vanliga cykel?
Absolut, den bästa vintercykeln är din egen cykel. Eller också väntar den på dig i butiken. Det viktigaste är att din cykel är i gott skick och att den är bekväm att cykla på. En dålig cykel glöms enkelt bort och ligger snart under en snödriva på gården.
Dubbdäck eller inte?
Det är inte nödvändigt med dubbdäck men många upplever att det känns säkrare att cykla med dubb. Med dubbdäck kan du också cykla lite fortare på halt underlag än med vanliga däck. Viktigast är att du känner dig trygg. Du kan byta däck själv eller lämna in den till en verkstad.
Dubbdäck både bak och fram?
För stabiliteten är det viktigast att framhjulet har ett bra grepp, så om du ska byta till dubb är det framför allt framhjulet du ska satsa på. Välj ett så brett däck som ramen tillåter. Baktill kan det också ibland vara svårt att få plats med ett dubbdäck men allra bäst är det så klart om du har mjöjlighet att byta till dubbdäck både fram och bak.
Cykla i snö?
Ska du cykla mycket i snö är det bra med breda däck. Har du tillgång till exempelvis en mountainbike eller fatbike är det utmärkta alternativ.
Ge cykelkedjan lite kärlek!
Det lönar sig att serva cykelkedjan med jämna mellanrum, då känns cyklandet lättare. Smörj in kedjan med en droppe olja då och då. Torka efter smörjning, en alltför oljig kedja samlar bara smuts.
Tips:
- Ta fram en tygbit.
- Håll tygbiten runt kedjan.
- Trampa runt kedjan.
- Klart!
Belysning och reflexer
På vintern är det bra att använda cykellampor redan då det skymmer, i stället för att invänta beckmörkret. I landets norra delar kan du behöva ha belysningen påslagen hela dagen.
Tänk på att:
- Framlampan ska visa vitt ljus av sådan ljusstyrka att du syns på ett avstånd av 300 meter.
- Baktill ska du ha en lika stark lykta med rött ljus.
- Laddbara led-lampor är praktiska: då behöver du inte byta batterier och slocknar lampan på väg till jobbet kan du ladda den före hemresan.
- Du bör ha någon typ av reflex baktill, framtill och på sidan.
Läs med om belysning och reflexer på Transportstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats..
Håll balansen och undvik tvära kast
Visst innebär vintern utmaningar. När du svängar, accelererar eller bromsar tvärt på en hal yta finns det risk att du tappar balansen och vurpar. Undvik därför tvära svängar och bromsa i god tid. Håll en jämn och lugn hastighet så håller du lättare balansen och slipper vurpa.
Se upp för hala underlag
Träbroar, våta löv, släta stenytor och metallkonstruktioner såsom brunnslock är hala på vintern. I städer med spårvagn behöver du också vara lite extra varsam när du cyklar över spåren. Tänk på att cykeln kan börja slira om det är mycket rullgrus på vägen vilket det tenderar att vara på våren när is och snö har smält, innan dessa att vägarna ha hunnit "vårstädats".
Bromsar
Se till att bromsarna funkar bra innan du rullar ut i trafik. Fälgbromsar fungerar sämre när det är blött ute och gummit i bromsklossen kan också blir sämre när det är kallt. Tänk också på att bromsvajrar kan påverkas negativt av frost.
Vänta inte till våren med att serva cykeln!
På våren är det ofta rusning till cykelverkstäderna. Genom att serva din cykel på hösten eller vintern slipper du denna rusning. Dessutom blir cykelhandlarna ofta glada över kunder eftersom de då vanligtvis har det ganska lugnt i butikerna.
Utvärderingsrapport av vintercyklisten Pdf, 932.6 kB, öppnas i nytt fönster.