Grusupptagning och sopning
När vintern är över och snön börjar förvinna påbörjar vi arbetet med grusupptagningen. Det innebär att vi tar upp det grus som använts för halkbekämpning på kommunens gator, vägar, gång- och cykelvägar under vintern.
Grusupptagningen pågår fram till 31 maj. Efter det så fortsätter vi med att sopa regelbundet i stadskärnan under hela sommaren.
Så här arbetar vi med grusupptagningen
Vanligtvis börjar vi sopa gatorna i början av april men upptagningen av gruset pågår ända fram till den 31 maj så ha tålamod.
I kartan kan du se områdesfördelning och prioritering av grusupptagning.
Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar att hålla rent och snyggt på gatorna. Vi på Falu kommun ansvarar för att få upp gruset men det finns också saker du som medborgare och fastighetsägare kan tänka på.
Viktigt att parkera rätt
Du som medborgare kan underlätta grusupptagningen genom att respektera parkeringsregler och vara uppmärksam på vägmärken där du parkerar. Det är viktigt för att våra fordonen ska komma åt att ta upp grus och sopa.
Ditt ansvar som fastighetsägare
Du som fastighetsägare ansvarar för att sopa trottoaren utanför din fastighet och även ta hand om gruset du sopar upp.
Tänk också på att ta bort annat som kan vara i vägen på trottoaren, till exempel parkerade cyklar och byggsäckar så vi kommer åt och kan sopa.
Allt grus som vi tar upp återbrukas eftersom det är både hållbart för miljön och ekonomin. Det är också en ändbar resurs som vi bör hushålla med. Allt grus som sopas upp renas för att sedan användas som halkbekämpningsmaterial igen under kommande vinter.
Om du upptäcker fel eller brister med vägar, gator och parker runt om i Falu kommun kan du göra en felanmälan i vår app eller via webbformuläret som du hittar via länken här:
Felanmälan väg och park Länk till annan webbplats..