Val av hemtjänst
Om du har svårt för att klara dig själv i hemmet kan du få hemtjänst. Vad du får hjälp med beror på vad just du behöver och vilken hjälp du kan få av andra i din omgivning.
Det här kan du få hjälp med
- Personlig omvårdnad, exempel dusch och av- och påklädning.
- Hemsysslor, exempelvis städning, tvätt och promenader.
- Inköp och ärenden, exempelvis apoteksärenden och inköp av dagligvaror.
- Matdistribution, hemleverans av mat.
Du väljer själv utförare av hemtjänst
Du väljer själv om du vill anlita Falu kommuns hemtjänst eller någon av de privata utförare som kommunen godkänt. Valet är frivilligt. Du som inte kan välja själv kan få hjälp av exempelvis en anhörig eller god man. Om du inte gör något val får du den utförare som står på tur. Kommunen ställer krav på utföraren, om bland annat kvalitet och ekonomi, för att du ska kunna känna dig trygg med dem som har avtal med kommunen.
Att man på detta sätt själv kan välja utförare kallas Kundval.
Kundval inom hemtjänsten Pdf, 279.8 kB, öppnas i nytt fönster..
Välj bland flera, jämför hemtjänst
De utförare som fått kommunens godkännande finns presenterade på egna sidor, se undermenyn.
På Äldreguiden kan du även jämföra de olika utförarna.
Äldreguiden - jämför Faluns utförare av hemtjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Är du inte nöjd
Är du inte nöjd kan du byta utförare av hemtjänst, kontakta bara någon av biståndshandläggarna. Bytet kan ske inom fjorton dagar (men det kan gå snabbare om nödvändigt).
Om du vill klaga eller lämna synpunkter, måste din utförare av hemtjänst tala om vem du ska prata med. Blir det inte bättre, kontakta biståndshandläggare.
Avgift
Oavsett vem du väljer betalar du samma avgift till kommunen.
Ansökan och kontakt
Har du frågor eller vill ansöka om hemtjänst, vänd dig till omvårdnadsförvaltningens biståndshandläggare. Tillsammans ser ni över ditt behov.
Biståndshandläggare på omvårdnadsförvaltningen
För att få kontakt med oss, ring under vår telefontid måndag-onsdag och fredag 9.30-11.30. Andra tider kan du lämna ett meddelande till kontaktcenter så ringer vi upp dig.
Telefon: 023-877 80
Kontaktcenter
Telefonnummer 023-830 00, e-post kontaktcenter@falun.se.